Objawy przetrenowania na siłowni

Objawy przetrenowania na siłowni
5 (100%) 1 vote

Objawy przetrenowania na siłowni

Przetrenowanie istnieje, nie jest mitem. Jest to przede wszystkim efekt zbyt dużej intensywności i częstotliwości treningów, może ono wystąpić w 2 sferach – psychicznej oraz fizycznej. Osoba przetrenowana psychiczne odczuwa ciągłe zmęczenie, jest ospała, pozbawiona chęci do jakiejkolwiek aktywności fizycznej, ma duże problemy z koncentracją oraz ze snem. Do objawów przetrenowania fizycznego zalicza się bóle mięśni i stawów, oraz problemy w układzie pokarmowym(biegunka, wymioty, brak apetytu, ból głowy). Aby uniknąć przetrenowania należy dostosować trening do swoich możliwości, oczywiście nie można popadać w skrajności. Ważna również jest dieta, która dostarczy naszemu organizmowi wszystkie potrzebne substancje.

Przemęczenie i przetrenowanie to nie to samo!

Należy pamiętać, że przemęczenie to nie przetrenowanie. Przemęczenie charakteryzuje się tym, że osoba uprawiająca sport, doświadcza po prostu spadku formy, ale bez jakichkolwiek objawów psychologicznych.
Przemęczenie w większości przypadku przynosi pozytywne rezultaty. Forma może i pogarsza się na jakiś okres czasu, ale prowadzi później to do superkompensacji, czyli do ogólnej poprawy naszej formy.

Nie popełniaj tych błędów!

Jednym z powodów dla którego zaczynamy odczuwać przetrenowanie, jest za szybki wzrost objętości treningowych. Jeżeli mamy już ochotę na coraz to częstsze i intensywniejsze wysiłki, powinniśmy robić to stopniowo. Zwiększając intensywność treningu o parędziesiąt procent w ciągu tygodnia, możemy doprowadzić w łatwy sposób do przetrenowania. Głównym powodem dla którego większość osób dopada przetrenowanie jest brak regeneracji. Oczywiście chodzi tutaj o sen, ja zalecam spanie dłużej niż 6 godzin(to jest minimum). Pamiętaj, jeżeli nie czujesz się komfortowo śpiąc 6 godzin, możesz tą liczbę śmiało zwiększyć. Każdy organizm jest inny i to Ty najlepiej wiesz ile musisz spać by czuć się pełen sił.

Co możesz zrobić by nie doprowadzić do przetrenowania?

Jednym z ważniejszych czynników, które decydują o Twoim przetrenowaniu to równowaga emocjonalna. Pamiętaj, że również ważna jest umiejętność radzenia sobie ze stresem. Wpływa on bezpośrednio na układ nerwowy i szkodzi w dużym stopniu. Pamiętaj, że możesz zmniejszyć ilość swojego stresu poprzez spacery, miłe spędzanie czasu, medytacja, wyjazd w góry. Jest to bardzo ważne, by znaleźć w ciągu dnia trochę czasu na takie czynności. Dzięki temu pozbędziemy się nadmiaru stresu. Ważne jest również nasze myślenie, myśl w sposób pozytywny i kontroluj swoje emocję.

basen

Jak zapobiec przetrenowaniu?

Polecam każdej osobie, która czyta tego bloga, zdecydowanie jacuzzi. Dla osób, które lubią pływać możecie również wybrać basen. Przynajmniej raz w tygodniu udaję się na basen i jacuzzi, by pozbyć się właśnie nadmiaru stresu. Odkąd zacząłem regularnie pływać, zauważyłem sporą poprawę w mojej psychice.
jak zapobiec przetrenowaniu

Zdrowe podejście do treningów – Podsumowanie

Jeśli zacząłeś niedawno ćwiczyć lub wracasz dopiero do treningów, mam dla Ciebie kilka rad. Przede wszystkim zwiększaj intensywność swoich z biegiem czasu. Po powrocie nie rób ciężkich treningów, po których będziesz wymiotował. Takie działania całkowicie mijają się z celem, do którego dążysz. Moim zdaniem zdrowie podejście do treningów to stopniowe zwiększanie częstotliwości i intensywności, jeżeli zależy Ci na kondycji, czy zgubieniu tkanki tłuszczowej to zwiększaj co tydzień czas cardio. W taki sposób, naturalnie będziesz zwiększał swoje możliwości i Twoja psychika aż tak nie ucierpi na tym.

Jak „wyleczyć” przetrenowanie?

Jednym z pierwszych działań, które powinieneś/aś podjąć jest zmniejszenie ilości wykonywanych treningów lub intensywności. Ważne jest również zmienienie nawyków żywieniowych i poświęcenie większej ilości czasu na sen, by nasz organizm mógł się odpowiednio zregenerować. Jeżeli to nie podziała, konieczna będzie przerwa od treningów. Na jaki okres czasu, to zależy od naszego samopoczucia, gdy poczujemy się lepiej – śmiało możemy wrócić do treningów. Na poradzenie sobie z przetrenowaniem dobre są właśnie zajęcia, które nas odstresują. Wyżej je wymieniłem, na pewno lubisz szczególnie pewne zajęcia. Znajdź odrobinę czasu dla siebie i zadbaj o swój organizm, a słowo takie jak „przetrenowanie”, będzie dla Ciebie obce 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *