Czy można ćwiczyć w czasie przeziębienia?

Czy można ćwiczyć w czasie przeziębienia?

Katar, ból gardła, kaszel, ogólne słabe samopoczucie, to typowe objawy dla przeziębienia. Dotyka to nas w szczególności, gdy zmienia się pogoda, czyli przychodzi jesienno-zimowy okres, który nie dość, że dość depresyjny to jeszcze zakłóca nasze zdrowie. Przeziębienie, choć często mylone z grypą nie przebiega, aż tak ciężko, jak ta druga choroba. Z reguły mija powoli, ale pojawia się nagle. Istnieje wiele nazw określających tą dolegliwość, zaś główną teorią odnosząca się do tego, dlaczego w ogóle się przeziębiamy, jest fakt obniżenia naszej odporności. W efekcie będziemy musieli zmagać się z różnymi negatywnymi efektami.

Przeziębienie bardzo utrudnia nasze codzienne życie, a z reguły wyłącza nas z możliwości uczęszczania do pracy, czy też korzystania z innych przyjemności. W momencie, gdy ćwiczymy i pojawi się przeziębienie, automatycznie również odechciewa nam się wykonywać dalszy wysiłek fizyczny. Wynika to ze zmęczenia organizmu i osłabienia jego wydolności. Z drugiej jednak strony aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na odporność, pobudzając ją do działania i lepszego zwalczania drobnoustrojów. Dodatkowo po ćwiczeniach podnosimy lekko temperaturę naszego ciała, przez co łatwo zwalczamy liczne bakterie. Nasuwa się więc pytanie, czy można ćwiczyć w czasie przeziębienia?

Przeziębienie, a ćwiczenia fizyczne

Aby móc mówić w ogóle o możliwości ćwiczenia podczas pojawienia się przeziębienia, powinniśmy dokonać pewnego podziału, który choć nie jest zbyt naukowy, to zobrazuje mam całą sytuację. Musimy podzielić nasze ciało na dwie części, górną , zaczynającą się od szyi w górę, oraz dolną, czyli od szyi w dół. W zależności od tego, w której części ciała są objawy, będzie miało to wpływ na to, czy możemy, czy też nie możemy ćwiczyć. Wiele badań wykazało, że w momencie, gdy nasza choroba objawia się głównie problemami między innymi z bólem gardła, katarem, kichaniem, bólem głowy to bez problemu możemy wykonywać aktywność fizyczną. Wszystko wynika z tego, że wpłynie ona korzystne i dodatkowo podniesie odporność.

Jeżeli jednak objawy będą dotyczyły pozostałej części naszego ciała (tutaj możemy uwzględnić między innymi podwyższoną temperaturę, czy też bóle mięśni), powinniśmy zaprzestać wysiłków fizycznych. Jeżeli tego nie zrobimy, to w efekcie naszych działań, może to nasilać objawy choroby, a także przedłużyć czas powrotu do zdrowia. Dodatkowo istotne jest to, że w sytuacji, gdy przeziębienie pozwala nam na wykonywanie ćwiczeń fizycznych, to powinniśmy wiedzieć jak ćwiczyć, żeby nie pogorszyć swojego stanu.

Jak ćwiczyć podczas choroby?

Istnieje wiele porad na temat tego, jak powinniśmy ćwiczyć, aby nie pogorszyć swojej sytuacji podczas choroby. Tutaj należy w szczególności wyróżnić to, aby się nie przemęczać, czyli nie wykonywać zbyt intensywnych ćwiczeń. Powinniśmy także rozważać lżejsze formy ruchu po to, by nie doprowadzać do mocnych napięć mięśniowych. Dodatkowo nie zapominajmy o piciu dużej ilości wody, czy też zwiększeniu odpoczynku pomiędzy poszczególnymi seriami. Jeżeli ćwiczymy na siłowni, to kichające zasłaniajmy ręką nasze usta, a także unikajmy godzin, kiedy jest ona bardzo obłożona tak, by nie zarazić innych użytkowników.

Co ciekawe naukowcy wykazali, że jeżeli ćwiczymy regularnie, to możemy zwiększyć naszą odporność aż o 30% w stosunku do osób, które nie ćwiczą, tym samym zmniejszając ryzyko zachorowania. Dlatego też, jeżeli chcemy unikać takich sytuacjach, jak przeziębienie, czy inne dolegliwości Pomyślmy o regularnym wysiłku fizycznym.

Słowo podsumowania

Ostatecznie można stwierdzić, że zwykłe przeziębienie nie powinno być wymówką, aby nie ćwiczyć. Pamiętajmy jednak o rozsądku, po to, by nie nadwyrężać naszego organizmu. W efekcie ćwicząc podczas bycia przeziębionym, dostrzeżemy, że o wiele szybciej wracamy do pełni naszych sił.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *