Dieta Atkinsa

Dieta Atkinsa – Czy warto?

Dieta Atkinsa jest jedną z bardziej niełatwych diet wymagających wysiłku, dyscypliny i samozaparcia by osiągnąć upragnione cele w odchudzaniu. Odchudzanie z dietą Atkinsa jest ciut przewrotne- zwalczanie tłuszczu nagromadzonego w organizmie tłuszczem, który spożywamy od samego początku uznawano za niedorzeczne jednak fala popularności tej diety trwała kilka lat i do dzisiaj trwa w wielu zakątkach świata. Atkins był lekarzem i propagatorem prywatnej diet do samego końca, niemniej jednak jak podkreślają złośliwi sam umarł z powodu tłuszczu, tzn. na zawał spowodowany zbyt wysokim poziomem cholesterolu we krwi. Według tej diety nie musimy rezygnować z ilości spożywanych posiłków, ograniczać ilości jedzenia a wyłącznie zadbać ażeby w mojej diecie było niewiele cukrów zwykłych a dużo tłuszczów. Atkins upatrywał powodów otyłości w łączeniu tłuszczu z węglowodanami.

A zwalczanie tłuszczu miało się odbywać ciut na zasadzie „zbij klina klinem” czyli w tłuszcz celuj tłuszczem. Faza diety Atkinsa trwa aż osiem tygodni, z podziałem na cztery części, po dwa tygodnie każda. Pierwsza część to wprowadzenie w którym należy ograniczyć przyjmowane węglowodany do dwudziestu gram na dobę. W tym etapie zabrania się jedzenia cukru, miodu, wszelkich słodyczy i dżemów , a oprócz tego pieczywa, owoców, kofeiny, chudego nabiału (tłusty jest jak najbardziej pożądany) , a ponadto niektórych warzyw. Po tym czasie możemy wprowadzać rozszerzanie ilości węglowodanów do poziomu około 50 gram na dobę. Bazą diety są systematycznie tłuszcze i białka, ale możne już powoli wrócić do owoców jagodowych i warzyw.

Tłuszcze i białka

Odcinek trzeci i czwarta nie zmienia zasadniczo tego co możemy jeść, więc nadal mamy do wyboru głownie tłuszcze i białka. Jako napoje podczas całego okresu diety posiadamy do wyboru niesłodzone kawy, herbaty i wodę mineralną- żadnych soków! Według wymagań diety schudniemy w tym okresie mniej więcej dwóch kilogramów na tydzień. Taki sposób odchudzania jest kontrowersyjny, poprzez wielu dietetyków uznawany za niewłaściwy i wręcz inaczej –nie odchudzający ale niezdrowy i tuczący. Ograniczenie warzyw i owoców na korzyść tłuszczów, które są wszakże uznawane za winowajców wielu niebagatelnych chorób (takich jak choćby miażdżyca), ma możliwość być groźne dla zdrowia. Naukowcy dowiedli szkodliwy wpływ diety Atkinsa na zdrowie między innymi poprzez zakwaszenie organizmu dietą (kwaśna ślina z kolei niszczy na przykład. szkliwo), obciążenie nerek zbyt dużą podażą białka (to grozi wadą moczanową), brak magnezu w diecie obciąża serce a brak sodu ma możliwość nawet dać w efekcie odwodnienie.

Podsumowanie Diety Atkinsa

Pomimo tych kontrowersji i udowodnionych negatywnych stron diety ma ona nadal spersonalizowanych zagorzałych propagatorów, którzy głoszą wszem i wobec że to jedynie diecie Atkinsa są zdrowi i szczupli i że skuteczne odchudzanie jest możliwe jedynie z zachowaniem założeń tłuszczowej diety. Jest to oczywiście dieta do krótkotrwałego stosowania ( po stosowaniu dłuższym niż rok znacznie wzrasta ryzyko udaru mózgu i na pewno miażdżycy), po sprawdzeniu lekarskiej (nie mogą jej zastosować mężczyźni i kobiety z rozpoznana cukrzycą, nadciśnieniem i co oczywiste miażdżycą) i z zachowaniem umiaru- bo po długim spożywaniu tłuszczów przestaniemy zwyczajnie mieć ochotę na jedzenie i stopniowo przestaniemy jeść tyle ile musisz by normalnie funkcjonować a to także jest niezdrowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *